Doç. Dr. Onur Yaman

Omurga Eğrilikleri

1. Kifoz

Kifoz (Kamburluk) Nedir?

Hastaların ayaktaki yan skolyoz grafilerindeki torakal eğriliğin normal sınırlar üzerinde olmasına kifoz denir. SRS sınıflamasına göre torakal (T5-T12) eğrilik 10-400 arasında değişmektedir. Torakal kifoz genellikle erkeklerde daha sık görülmektedir.

Omurga EğrilikleriKifoz nedenleri nedir?

Kifoz genellikle travma, gelişim anomalileri, dejeneratif disk hastalığı, enfeksiyon gibi nedenlere bağlı olarak ortaya çıkar. Bunun dışında serebral palside, muskuler distrofi yada nöromuskuler hastalıklarda, omurga ve omurilik tümörlerinde de görülme olasılığı vardır.

Klinikte en sık karşılaşılan kifoz nedenleri nelerdir?

1. Scheuermann Kifozu
2. Omurga cerrahisi sonrası gelişen kifoz
3. Travma sonrası gelişen kifoz
4. Ankilozan Spondilit
5. NM kifoz
6. Konjenital kifoz

2-Skolyoz

İdiopatik Skolyoz Nedir?

Ön-arka direkt grafide 10 derecenin üstündeki eğriliklere skolyoz denir.

Omurga Eğrilikleri

Resim 1. İdopatik skolyozu olan hastanın 3 boyutlu bilgisayarlı tomografi görüntüsü.

Resim 2. İdiopatik skolyozu olan hastanın ön-arka grafide skolyoz açısının ölçülmesi

Doğal Gidiş Nasıldır?

Skolyoz hastalarında eğriliğin artıp artmayacağını belirleyen temel faktörler vardır. Hastanın yaşı, cinsiyeti, ergenlik dönemi, eğriliğin yeri ve derecesi eğriliğin artıp artmayacağını belirler. Kız çocuklarında eğriliğin ilerleme olasılığı daha fazladır. İleri derecedeki eğrilikler, torakal eğrilikler ve çift eğrilikler daha yüksek olasılıkla ilerleme eğilimi gösterir.

İdiopatik Skolyoz Nasıl Tedavi Edilir ?

• Egzersiz

İdiopatik skolyoz tanısı ile takip edilen hastalara uygulanan bilimsel rehabilitasyon programları ile skolyozun ilerlemesinin azaldığı bazı olgularda ise eğriliğin derecesinin azaldığı bildirilmiştir.

• Hangi Hastalarda Korse Kullanmak Gerekir ?

İdiopatik skolyozu olan hastalarda tedavinin amaçlarından biri hasta ergenlik dönemini tamamlanıncaya kadar eğriliğinin ilerlemesini mümkün olduğu kadar yavaşlatmaktır. Bu amaçla kullanılan korseler hastanın bedenine uygun şekilde dizayn edilmektedir. Eğriliğin 20-40 derece olduğu ve matüritenin tamamlanmadığı hastalarda korse kullanmak uygun olacaktır. Milwaukee, Wilmington, Spine-Cor ve Boston tipi korseler idiopatik skolyozu olan hastalarda kullanılabilecek korselerdir.

• Hangi Hastalarda Cerrahi Gerekir ?

Eğriliğin 50 derecenin üzerinde olduğu hastalarda cerrahi tedavi düşünülmelidir.

İdopatik Skolyozu Olan Hastalarda Cerrahi Tedavi Planlaması Nasıl Yapılır ?

Eğriliğin yeri, tipi ve eğriliğin derecesine uygun cerrahi planlama yapılmalıdır. Hastanın hangi omurlarının düzeltme içine katılacağı hangilerinin serbest bırakılacağı cerrahi öncesi çekilen ön-arka, yan skolyoz grafileri ve ayrıca yana eğilme grafilerine göre değerlendirilir.